Jezte tyto zdravé tuky: Zlepší se vám paměť a inteligence

Ne tak dávno se svět zdravé výživy choval k tukům jako k nevlastním dětem. Dnes se naopak považují přímo za zachránce lidstva.

Možná je uvedené tvrzení trochu přehnané, ale pravdou je, že tuk lidskému tělu i mysli nabízí velké množství zdravotních přínosů.

Jak jsou tuky prospěšné mozku

Možná jste o tom dosud nevěděli, ale faktem je, že mozek je až ze 60 % tvořen právě tuky.

Ne tukovou tkání, jak by si to mohl někdo špatně vyložit. Přímo tuky představují základní stavební prvky nervů. Proto nikoho nepřekvapí, že ke své správné funkci potřebuje mozek právě tuky.

Přestože mozek představuje jen malé procento naší tělesné váhy (okolo 2 %), spaluje až 20 % veškeré energie. Na to potřebuje ohromné ​​množství paliva.

Aby zůstal mozek zdravý, člověk potřebuje přijímat zdravou stravu, která přímo ovlivňuje jeho vývin v dětství a také funkce během celého života.

Pokud naše strava obsahuje dostatek tuků, v těle se tvoří dostatek ketonů, které dodávají mozku energii a chrání ho před onemocněními jako jsou Parkinsonova či Alzheimerova choroba.

4 druhy zdravých tuků pro mozek

Naše těla a mozek potřebují hlavně následující 4 druhy tuků:

1. Polynenasycené tuky

Polynenasycené tuky zahrnují esenciální mastné kyseliny – omega 3 a omega 6. Náš mozek je potřebuje proto, aby správně fungoval.

Výzkumy také ukazují, že dostatečný přísun omega 3 mastných kyselin, které si naše těla nedokážou samy vyrobit, je spojován s poklesem deprese, úzkosti a dalších psychických onemocnění.

Proto je důležité, abychom přijali tento druh tuků v naší stravě.

2. DHA

DHA je poddruh omega 3 mastných kyselin. Je prokázáno, že pomáhá mozkové funkci, paměti a řeči nebo motorice.

Zvýšený příjem DHA se ukázal být rozhodujícím faktorem pro prevenci hyperaktivity (ADHD) u dětí a pro zvýšení inteligence u dětí a dospělých.

3. Saturované tuky

Až donedávna byly nasycené tuky největším strašákem, který byl obviňován z ukládání cholesterolu v cévách a rozvoj kardiovaskulárních onemocnění.

Saturovaný tuk je přitom základním stavebním prvkem mozkových buněk a je proto pro činnost mozku nepostradatelný. V jedné studii se ukázalo, že lidé, kteří jedli dostatek saturovaných tuků, měli mnohem nižší riziko rozvoje demence, a to až o 36 %!

Tento druh tuků také poskytuje zdravotní přínosy játrům, imunitnímu systému, a navíc pomáhá udržovat v těle hormonální rovnováhu.

4. Mononenasycené tuky

Strava bohatá na mononenasycené tuky zvyšuje v těle produkci acetylcholinu – neurotransiteru, který hraje důležitou roli při učení a paměti.

6 potravin, které jsou plné zdravých tuků

Teď už víme, jaké tuky bychom měli konzumovat. Pojďme se podívat také na to, v jakých potravinách je najdeme1

1. Avokádo

Mononenasycené tuky z avokáda zlepšují mozkové funkce a podporují zdravou cirkulaci krve. A dobře prokrvený mozek znamená výkonný mozek.

Kromě mozku je toto zelené krémové ovoce dobré i pro vaše srdce, protože snižuje hladinu cholesterolu v krvi a předchází tvorbě krevních sraženin. Tím vás chrání před infarktem a mozkovou mrtvicí.

Avokádo obsahuje také velké množství draslíku, který pomáhá kontrolovat krevní tlak, a hořčíku, který je zase spojován s nižším výskytem srdečních onemocnění, hlavně u mužů.

2. Losos

Losos obsahuje vysoký podíl omega 3 mastných kyselin, hlavně zmíněných DHA a také EPA.

Lososa je nejlepší konzumovat dušeného nebo lehce opečeného, aby se co nejvíc zachovala integrita jeho omega 3 kyselin.

Pokud máte rádi suši, pak máte štěstí – omega 3 kyseliny jsou dostupné i ze syrového masa.

V poslední době se však objevuje problém s parazity, proto se doporučuje jíst všechno rybí maso raději uvařené.

3. Ořechy

Ořechy jsou zase výborným zdrojem nenasycených mastných kyselin a vitamínu E. Obě tyto látky přispívají ke zdravé funkci mozku.

Oříšky jako jsou mandle, pekanové ořechy či vlašské ořechy vás ochrání před poklesem kognitivních funkcí.

4. Celá vajíčka

Vajíčka obsahují saturované tuky i cholin. Jde o látku, která zesiluje paměť a celkové zdraví mozku.

5. Olivový olej

Jde o jeden z nejzdravějších rostlinných olejů, který si můžete přidat do jakéhokoliv jídla.

Olivový olej zlepšuje paměť a chrání před demencí a kognitivním útlumem v pozdějším věku.

6. Kokosový olej

Kokosový olej je známý svým vysokým podílem saturovaných tuků a triglyceridů se středně dlouhým řetězcem (MCT).

Uvedené látky podporují hubnutí a tvorbu svalové hmoty. Kokosový olej kromě toho pomáhá regeneraci a hojení nervových buněk uvnitř mozku.

Navíc se o něm říká, že jeho pravidelná konzumace dokáže zastavit, a dokonce zvrátit Alzheimerovu chorobu.

Závěr

Jaký je tedy trik, který vám umožní najít tu správnou míru mezi zdravým a nadměrným příjmem tuků?

Tím trikem je konzumace celých, nezpracovaných potravin, které obsahují zdravé tuky v tom správném poměru a v biologicky dostupné formě.

Takto si zajistíte nejen zvýšení vaší inteligence, ale i dobré fungování mozku na celé roky dopředu.

 

Zpracovala: Vylectese.cz

Štítky , , .Záložka pro permanentní odkaz.
   

Sledujte nás na Facebooku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *